Nézem youtube-on a sok emlékvideót, fiatalok balesetben. Nemcsak fiatalok persze, de a fiatalok halálára jobban odafigyel az átlagember. Meg én is. Elméláztam, hogy mi lehet az oka ennek a sok balesetnek. Sokan, talán a legtöbben elintézik annyival, hogy „ a fiatalok mennek, mint a töketlen. Száguldoznak”. Igen, igen sok fiatal száguldozik –e sorok írója is- , de mégsem okozunk balesetet. Másrészt a száguldozás szubjektív, kinek mit jelent a száguldozás. Mama kiáll a kertkapuba és elmegy 50-nel egy sportkipufogós Suzuki és már azt mondja, hogy száguldozik, majd meghal. Vagy amikor kisgyermekes anyuka az 1,2-es Skodával előzi a záróvonalon a kocsisort és szemből meg jön a kamion, akkor ugye mi van. Nem fiatal száguldozó. Szóval arra gondoltam, kicsit mélyebben kellenék ebbe belégondolni.
Nálam az ezerszámra történő közlekedési katasztrófák első kiváltó oka a rossz út. Elképesztő állapotban vannak útjaink. Lepattog az autó az útról, olyan nyomvájúk vannak. Göröngyös az út, hullámzik, logikátlanul jönnek éles kanyarok. A kráterekről, amik ott virítanak minden úton, már nem is beszélek. Belemész egybe és már elállítódott a futóműved és lehet, hogy 200 méterrel arrébb az a kis hiba lesz az oka, hogy árokba mész vagy nem tudsz idejében megállni.
Innen el is érkeztem a másik kiváltó okhoz, ami összefügg az elsővel, az autók rossz műszaki állapota. Spórolunk a gumin, spórolunk a féken, leszarjuk az autót. Persze csodálkozunk, amikor a féktáv háromszorosa a pár év előttinek, hogy ez meg mitől lehet. Lehet, hogy megspórolok 5 ezer forintot, de emiatt elütök egy elém kiszaladó, játszó kisgyereket.
Harmadik kiváltó ok szerintem, az úthoz és járműhöz igazodó sofőr. Nem kell leírnom, mindenki tudja, mennyi alkalmatlan ember kap jogosítványt. Gyakorlatilag megvesszük és nem megszerezzük. Nem gondolunk bele, amikor ezen nevetünk, mert nevetünk, amikor a vezetéshez teljességgel alkalmatlan ismerősünk boldogan meséli, hogy megvan. Nem gondolunk bele, hogy mit csinál ez az ismerősöm majd kint a főúton, amikor megindul az autó keresztbe. Semmit.
Az a meglátásom, hogy nem a száguldozó fiatalok a bajok forrásai. Ha valaki jól felkészített autóval, nagy tudással megy gyorsan, az nem veszélyes. Tudja, mit csinál. A gáz akkor van, amikor összetalálkozik egy faszszal és baleset esik meg. Persze akkor már lehet rikoltozni, hogy a köcsög gyorshajtó már megint mit csinált. Az hogy neki lett volna elsőbbsége, elé jöttek ki figyelmetlenül, az senkit nem érdekel. Csak a kilóméteróra állása.
Ki kellene szűrni a néz, de nem lát sofőröket, ki kellene venni a forgalomból a műszakilag alkalmatlan autókat. De a legfontosabb: elő kellene venni a „disznófejű nagyurakat” , akik ellopják az útépítésre szánt milliókat. Akik 2 forintért bevállalják, hogy az az út 3 hónap múlva szétpereg. Velük kellene kezdeni, nem a sportkipufogós Suzukisokkal.
Már csak azon merengek, hogy ezeknek nincs gyerekük, akik majd száguldozó fiatalokká cseperednek? Nekik nem érdekük, hogy olyan út legyen, amin adott esetben (vészhelyzetben) elfér 3 autó egymás mellett? Vagy hogy ne kocogjon le az ívről az autó, mert hullámzik? Vagy csak a millióforintokat látják és tovább nem? Isten ne adja, hogy a gyermeke temetésére kelljen költenie, de amíg nem történik ilyen, addig elfogja lopni az „útpénzt”…
Nálam az ezerszámra történő közlekedési katasztrófák első kiváltó oka a rossz út. Elképesztő állapotban vannak útjaink. Lepattog az autó az útról, olyan nyomvájúk vannak. Göröngyös az út, hullámzik, logikátlanul jönnek éles kanyarok. A kráterekről, amik ott virítanak minden úton, már nem is beszélek. Belemész egybe és már elállítódott a futóműved és lehet, hogy 200 méterrel arrébb az a kis hiba lesz az oka, hogy árokba mész vagy nem tudsz idejében megállni.
Innen el is érkeztem a másik kiváltó okhoz, ami összefügg az elsővel, az autók rossz műszaki állapota. Spórolunk a gumin, spórolunk a féken, leszarjuk az autót. Persze csodálkozunk, amikor a féktáv háromszorosa a pár év előttinek, hogy ez meg mitől lehet. Lehet, hogy megspórolok 5 ezer forintot, de emiatt elütök egy elém kiszaladó, játszó kisgyereket.
Harmadik kiváltó ok szerintem, az úthoz és járműhöz igazodó sofőr. Nem kell leírnom, mindenki tudja, mennyi alkalmatlan ember kap jogosítványt. Gyakorlatilag megvesszük és nem megszerezzük. Nem gondolunk bele, amikor ezen nevetünk, mert nevetünk, amikor a vezetéshez teljességgel alkalmatlan ismerősünk boldogan meséli, hogy megvan. Nem gondolunk bele, hogy mit csinál ez az ismerősöm majd kint a főúton, amikor megindul az autó keresztbe. Semmit.
Az a meglátásom, hogy nem a száguldozó fiatalok a bajok forrásai. Ha valaki jól felkészített autóval, nagy tudással megy gyorsan, az nem veszélyes. Tudja, mit csinál. A gáz akkor van, amikor összetalálkozik egy faszszal és baleset esik meg. Persze akkor már lehet rikoltozni, hogy a köcsög gyorshajtó már megint mit csinált. Az hogy neki lett volna elsőbbsége, elé jöttek ki figyelmetlenül, az senkit nem érdekel. Csak a kilóméteróra állása.
Ki kellene szűrni a néz, de nem lát sofőröket, ki kellene venni a forgalomból a műszakilag alkalmatlan autókat. De a legfontosabb: elő kellene venni a „disznófejű nagyurakat” , akik ellopják az útépítésre szánt milliókat. Akik 2 forintért bevállalják, hogy az az út 3 hónap múlva szétpereg. Velük kellene kezdeni, nem a sportkipufogós Suzukisokkal.
Már csak azon merengek, hogy ezeknek nincs gyerekük, akik majd száguldozó fiatalokká cseperednek? Nekik nem érdekük, hogy olyan út legyen, amin adott esetben (vészhelyzetben) elfér 3 autó egymás mellett? Vagy hogy ne kocogjon le az ívről az autó, mert hullámzik? Vagy csak a millióforintokat látják és tovább nem? Isten ne adja, hogy a gyermeke temetésére kelljen költenie, de amíg nem történik ilyen, addig elfogja lopni az „útpénzt”…